2017-2018

 



In groep 2-3 zitten de volgende kinderen:
Muriel,
Karel, Maud, Huub, Simone, Evi, Mark,
Stijn H, Tim, Reva, Stef, Lisa, Stijn v. L, Minke,
Guusje, Elise, Max, Raf, Teun, Niels v. R, Niels St,
Daan, Dries, Joep, Sjors, Cas



Onze juffen zijn:
Neeltje (maandag, dinsdag en vrijdag)
Henriëtte (woensdag en donderdag) 

Op maandag gaan alle kinderen gymmen. De kinderen van groep
2 en 3 gaan naar de gymzaal in de Schoolstraat. Hiervoor hebben
ze een shirtje, korte broek en gymschoenen nodig. De gymles wordt
verzorgd door Jennemieke Goorts. Zij is van Sportstuif.  
Groep 1 gaat op maandagmiddag naar de speelzaal.
Op woensdag gymmen alle kinderen van groep 1 en 2 ook nog in
de speelzaal. De gymschoenen van groep 1 en 2 blijven op school.


Oktober/november

Na de herfstvakantie zijn we gestart met het project:
'Weet wat je eet'

De schijf van vijf staat in groep 2-3 centraal.
                               1. Brood, graanproducten aardappelen
                               2. Groenten en fruit
                               3. Water, thee
                               4. Zuivel, noten, vlees, vis, vleesvervangers, ei
                               5. Vetten

Iedere week wordt er 1 deel  behandeld.

De gang is ondertussen veranderd in een heus restaurant.
Je wordt er keurig bediend door obers en serveersters.
En....... je krijgt ook  een echte rekening gepresenteerd!


.

Natuurlijk gaan we ook weer aan de slag met de woordenschat.
We gaan knutselen, liedjes zingen, rekenen, het kritisch luisteren oefenen.
En maken we op 23 november ook nog een leuk uitstapje
naar........(?????)

Vanaf 18 november komt Sinterklaas ons land bezoeken.
We kijken vanaf 13 november  elke dag naar het
Sinterklaasjournaal. We zijn reuze benieuwd naar wat er
dit jaar weer gaat gebeuren.


Afbeeldingsresultaat voor sinterklaasjournaal
https://sinterklaasjournaal.ntr.nl/#/home

September
 
Deze maand zijn we gestart met het project:
'Onderwaterwereld'

De gang is omgetoverd tot een echte onderwaterwereld.

De kinderen kunnen aan de slag in verschillende hoeken. Zo
kunnen ze met een schelp gevuld met water spelen. De zandtafel  
zit vol met zand en schelpen. Heerlijk om te zien hoe ze zich
daarmee kunnen vermaken.

Ook liggen er verschillende informatieboeken over het thema.

Er is een echte 'bioscoop' waar de kinderen  filmpjes kunnen
kijken over een onderwaterdier.

In de klas wordt gewerkt aan de woordenschat.
Hieronder ziet u een paar voorbeelden:



Ze krijgen ook meer informatie over de onderwaterdieren zelf.


We hebben extra aandacht besteed aan:

'De zeeschildpad'

* Waar legt een zeeschildpad zijn eieren? En wanneer wordt
het een jongetje en wanneer een meisje?
Antwoord: Als de temperatuur  boven de 30 graden is dan wordt
het een meisje. Is de  temperatuur 28 graden of lager,
dan wordt het een jongetje. Is de  temperatuur rond de 29
graden dan komen er net zoveel jongetjes als meisjes uit het ei.

* Hoe zwemt de zeeschildpad? Waarvoor dient zijn schild?
* Heeft een zeeschildpad kieuwen of heeft hij longen?



 
In de klas hebben we ook  naar onderstaande filmpjes gekeken
over de zeeschildpad. Wat waren ze enthousiast. Ze raakten niet
uitgepraat. Prachtig om te zien!!


Wilt u nog meer informatie over dit prachtig dier. Klik dan op
onderstaande link.


Zeeschildpadden

In het project zit ook de Rode Draad (Verhalenparel)

Afbeeldingsresultaat voor verhalenparel

en.........
 De kinderboekenweek (gruwelijk eng) verweven.

 
We gaan dus ook lekker veel voorlezen in deze periode!!
 


 

De Vreedzame school
Blok 1
We horen bij elkaar


Afbeeldingsresultaat voor wij horen bij elkaar dvs
 

Alle groepen van de school starten met de lessen uit Blok 1.
Tijdens dit blok staat het samen werken aan een positief
werkklimaat centraal. Naast de algemeen geldende schoolregels
maken leerkracht en kinderen samen afspraken over hoe je met
elkaar omgaat en over de inrichting en het ordelijk houden van
de klas. Om van een school of klas een groep te maken, is het
nodig dat elk kind het gevoel heeft dat hij/zij er bij hoort.
Kinderen hebben iets met elkaar als ze elkaar goed kennen en
elkaar waarderen. Ze leren over opstekers en afbrekers. Je
geeft een opsteker als je een aardige, positieve opmerking over
iemand maakt. “Jij kan zo goed iemand helpen”.
Opstekers doen iets met je; je wordt er bijvoorbeeld blij
van. Het tegenovergestelde van een opsteker is een ‘afbreker’.
Het is een onaardige, negatieve opmerking over iemand.
De ander krijgt er bijvoorbeeld een vervelend gevoel van.  
De kinderen leren dat iedereen zijn mening moet kunnen
uiten en verdedigen en iedereen respect moet hebben
voor de mening van anderen. Om de sfeer direct goed neer te
zetten hebben de kinderen de eerste twee weken
iedere dag een Vreedzame School les. Bij de andere blokken
hebben de kinderen iedere week één les.