GROEP 8, 2017 - 2018



 
De kinderen van groep 8 van de Lambertusschool 2017 - 2018:

Just, Luuk, Joni, Jamie, Mats, Justin,
Sam, Loek, Bram, Jens, Pepijn,
Elsy, Alysha, Lenny, Michel, Tom, Finn,
Dylan, Brennan, Sander, Thijn, Maxim, Luca. 








De IEP eindtoets zit er weer op! Super gewerkt! 




 
__________________________________________________________________________________________

Thematisch werken: De Muziekfabriek!

Ondertussen zijn we al enkele weken bezig met het thema 'De Muziekfabriek'. 
Er zijn een aantal activiteiten die in dit thema centraal staan:
- Elke leerling maakt zélf een werkstuk over een zelfgekozen onderwerp over muziek, bijv. een arties, een muziekinstrument, een muziekstijl. De leerlingen maken het werkstuk in word in office 365. Naast dat ze van alles leren over een (nieuw) onderwerp, leren ze ook ICT-vaardigheden toe te passen. Zo kunnen ze al documenten online delen, plaatjes toevoegen in het document,  paginanummers toevoegen etc. etc. Knap hoe ze dit doen, de betrokkenheid voor een mooi resultaat is groot!
Naast het werken aan het werkstuk krijgen ze ook muzieklessen, luisteren is hierin belangrijk, maar ook zelf dingen doen, ritmes maken, kenmerken van muziekstijlen kunnen benoemen etc.


Carnaval: Het muziekfestival!

Op donderdag 1 februari zijn de optredens door kinderen die Prins & Prinses carnaval willen worden op onze school. Het thema van de carnaval is 'Het Muziekfestival!' 
Dit sluit goed aan bij het thema van thematisch werken.
Het wordt weer een mooie carnaval dit jaar, en vooral ook muzikaal :)! 

__________________________________________________________________________________________

Voorleeswedstrijd

4 leerlingen van onze groep hebben meegedaan met de voorleeswedstrijd, wat een kanjers!
 
                                      

  
                                       

Thematisch werken; weet wat je eet!
We zijn nu een aantal weken bezig met het nieuwe thema. Ondertussen hebben we al een 'fact wall' gemaakt, we zijn bezig met het maken van ijscowagen van constructiemateriaal en het raam is mooi versierd. Er wordt van alles geleerd: Het beantwoorden van leervragen, die zelf zijn bedacht. Het plaatsen van informatie in een grafiek, zoals bijv.: wat eten de leerlingen van groep 6 t/m 8 bij het ontbijt. Het uitvoeren van proefjes etc. etc.






Groep 8 | 2017 - 2018 | week 35 t/m week 41.  

Metriek stelsel
De leerlingen van groep 8 zijn flink bezig met het oefenen met het metriek stelsel, dit is (vaak) een aandachtspunt in groep 8. Wat is nou eigenlijk 1 dam? Het is belangrijk om dit voor leerlingen concreet te maken. Als ze 'zien' hoelang een bepaalde lengte is kunnen ze hier (nog) beter meer rekenen. Samen hebben we onderzocht wat we als goede referentiemaat kunnen gebruiken. We zijn tot de volgende referentiematen gekomen: 
1 mm = de bovenkant de liniaal de we in de klas gebruiken.
1 cm = de breedte van je nagel.
1 dm = de lengte van een grijs potloodje.
1 m = de hoogte van een kastje.
1 dam = de doorsnede van een cirkel op de speelplaats.
1 hm = de afstand tussen twee hectometerpaaltjes op de snelweg.
1 km = de afstand van de Lambertusschool naar Bacio.

       
                             1 decameter = 1 dam                                                      1 decameter = 1 dam
 

1 kilometer = 1 km


Knap werk van onze leerlingen om dit zo te onderzoeken! 





1 tegen allen.
Groep 8 heeft de 'challange' van de bibliotheek 1 tegen allen voltooid! Er werd heel enthousiast aan de opdrachten gewerkt én dat binnen de tijd van 4 weken. Knap hoor! Als beloning mogen we 2 keer een film huren bij de bibliotheek. Dankjewel! 



Mediatoren DVS
5 leerlingen van groep 8 volgen de cursus 'mediator'. Na deze cursus krijgen ze een certificaat. Dan gaat het werk van de mediator beginnen; als er in de pauzes conflicten tussen leerlingen ontstaan dan gaat de mediator in gesprek met deze leerlingen om het conflict (proberen op te) lossen.
De mediatoren van groep 8 zijn: Joni, Luca, Sander, Dylan, Finn! 
Er wordt een planning gemaakt, wie wanneer mediator is in de pauzes. De planning wordt, mét een foto van de alle mediatoren, op een zichtbare plek in de school opgehangen. Zodat het voor alle leerlingen van onze school duidelijk is wie wanneer mediator is. 


Engels
Om de overgang van PO naar VO te bevorderen wat betreft huiswerk én zeer zeker ook het aanbod van Engels, zijn we in groep 8 begonnen met het geven s.o.'s. S.o. staat voor schriftelijke overhoring. Één keer in de twee weken, krijgen leerlingen op maandag woordjes en zinnen mee naar huis die ze moeten leren, dit van het Engels naar het Nederlands én ook van het Nederlands naar het Engels. Op vrijdag is de s.o. Leerlingen raken zo steeds meer bekend met leren plannen en ook met termen op de VO, zoals 's.o.'. 
Met dank aan feedback van ouders wat betreft hoeveelheid huiswerk én het enthousiasme in de klas om (extra) Engels aan te bieden. Leerlingen reageren hier positief op en doen hun best voor een goed punt voor de s.o.!



Hard aan het werk! 
 
                  

        


               En wat hebben de kinderen een mooie verjaardagskalender gemaakt, waaw!

            

De kinderen mochten zelf een kleur kiezen voor het eigen sterrenbeeld, ze trokken dit m.b.v. carbon papier over en hebben het daarna netjes uitgesneden. Een pittige maar leuke opdracht voor de kinderen van groep 8!